info@fysiotherapie-elderveld.nl

Shockwave Therapie

BAS_3776-Shockwavetherapie-800x600px

Over de therapie

Shockwavetherapie is een behandelmethode die kan worden ingezet als onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling. Bij Shockwavetherapie worden schokgolven opgewekt (vergelijkbaar met de niersteenvergruizer) en therapeutisch gebruikt. Het shockwave apparaat lijkt op een pistool. Er zit een kokertje in dit pistool met daarin een ijzeren balletje wat heen en weer beweegt. Aan het einde van dit ‘pistool’ zit een plaatje wat tegen de pijnlijke pees of plek wordt geplaatst zodat de schokgolven worden overgebracht op het weefsel. Deze schokgolven stimuleren de doorbloeding en het zelf genezende proces van het weefsel, ook geven de schokgolven vaak pijndemping. Shockwavetherapie kan worden ingezet als onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling en wij brengen hier geen extra kosten voor in rekening.

“Veel chronische pijnklachten worden veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of slijmbeurzen. Shockwave kan de oplossing bieden, ook als in het verleden geen resultaat is geboekt met injecties, medicatie of fysiotherapie.”

Indicaties voor Shockwave Therapie

Behandelvormen Shockwave Therapie

Shockwave apparaat

De pijnlijke plek wordt behandeld met het shockwave-apparaat, wat eruit ziet als een soort pistool. Aan het einde van dit ‘pistool’ zit een plaatje wat tegen de pijnlijke pees of plek wordt geplaatst zodat de schokgolven worden overgebracht op het weefsel. Dit geeft een tikkend geluid. De behandeling duurt ongeveer 5-10 minuten per plaats. Soms worden meerder plaatsen in 1 behandeling behandeld.

Aanvullende behandeling bij shockwave

Behalve de behandeling met het apparaat zal de therapeut u adviezen en oefeningen geven. Mogelijk wordt dit nog aangevuld met bijvoorbeeld Medical Taping.